Webdesign Tutorial - Kapitel 2: Introduktion

Denna tutorial kommer, trots att den förstås också behandlar tekniska aspekter kring webbkoden, främst att handla om hur man bygger inte bara "en hemsida" utan även förhoppningsvis en hyfsat framgångsrik hemsida. Att slå upp sin bas på nätet handlar nämligen om mer än att bara sätta samman lite kod, och jag hoppas jag ska lyckas förmedla några av de viktigaste bitarna här.

Innan vi börjar bygga vår sida skulle jag dock först vilja raljera lite kring några saker som jag tror kommer att bespara dig mycket huvudvärk i det långa loppet - det gäller främst bara några "dåliga idéer", läxor som vi som varit med lite längre i spelet fått lära oss den hårda vägen. Jag hoppas att du, genom att läsa dessa sidor, inte ska behöva det.

OK, då kör vi!



1. Bygg inte din sida i Flash

Om du har spenderat någon mängd tid alls på webben har du säkerligen stött på Flash-tekniken. Flash är i grunden ungefär som ett litet "program" som körs i en egen ruta på webbsidor, oftast för att bädda in videoklipp, små webbspel, eller för att göra "flashiga" menyer och intron. Det ser vanligtvis ganska coolt ut, med bakgrundsmusik och ljudeffekter, och kan vara frestande att bygga hela ditt företags hemsida i.

Det vore ett stort misstag.

Och, missförstå mig inte nu - det finns många områden där man med fördel nyttjar Flash, som t.ex de jag nämnde här ovan. Flash är (hittills) det bästa sättet att väva in saker som animationer och videoklipp på dina sidor, och om du vill ha ett action-laddat live-spel är Flash bästa verktyget. Jag kan till och med gå så långt som att säga att det kan vara en bra idé att bygga hela sajten i Flash om du är ett band eller enskild musiker, då det kan vara önskvärt att impa på besökarna med en häftig, tokball helhetsupplevelse som stimulerar så många sinnen som möjligt.

För den genomsnittliga företags- eller personliga hemsidan är det dock ett riktigt dåligt val. Här är några av anledningarna till varför Flash möts med avsky från ett stort antal webbutvecklare:

  • Innehållet i en Flash-applikation blir inte indexerat av sökmotorer, eftersom det är inbäddat i sidan som ett slags "program-objekt". Det kommer att göra din sida mycket svår att hitta från sökmotorerna och är huvudanledningen till varför du inte ska använda Flash för text-innehåll.

  • Av samma anledning är det också i de flesta fall omöjligt att länka till enskilda sidor på en sajt byggd helt i Flash. Om du vill leda någon till ett särskilt ställe på sajten, så är du tvungen att bara ge domännamnet och förklara att de måste "gå hit, klicka där, och gör såhär". Väldigt opraktiskt även bortsett från att du går miste om fördelarna med sökmotorindexeringen.

  • Flash-sajter svarar inte på webbläsarens inbyggda navigering. Detta betyder att du aldrig kan gå "bakåt" eller "framåt" medan du är inne på en Flash-sajt. Du måste istället gå på "pixeljakt" och försöka hitta den där pyttelilla grå pilen på den svarta bakgrunden som Flash-designern tyckte var ett riktigt klämkäckt sätt att navigera på.

  • Även om Flash-sajter med sina fräcka effekter kan se väldigt balla ut i ditt eget och dina vänners tycke, brukar de i regel bara irritera besökarna eftersom de avviker från normen för hur webben förväntas se ut och bete sig.

  • En stor grej med just Flash-sajter är att de oftast använder bakgrunds-musik och ljud. Återigen, toppen om ni är ett musikband som vill låta besökarna lyssna på era senaste låtar, men dåligt för den vanlige besökaren som bara blir irriterad när allt oljud stör musiken som denne redan sitter och lyssnar på, eller telefonsamtalet de befinner sig mitt i, osv.

  • Dessutom, för att återanknyta till punkt 3 och 4, brukar Flash-designers i regel bygga sidorna så unika jämfört med resten av webben ("för att de kan") att när du anländer på sidorna måste du ibland avsätta tid bara för att lära dig hur sidans nydanande navigation fungerar. De flesta besökare har inte den tiden.

  • Slutligen, eftersom Flash-sajter i regel alltid drar mer bandbredd, tar de också mycket längre tid att ladda innan de dyker upp på skärmen. De flesta besökare vill inte avsätta den tiden, men ännu viktigare, tycker sannolikt inte att ditt innehåll är värt att vänta 30-40 sekunder längre på. I de flesta fallen kom besökaren till din sida för informationen du har att erbjuda, inte för specialeffekterna.

Kom ihåg att en av de grundläggande egenskaper som från första början gjorde webben så populär är just dess förmåga att snabbt göra information tillgänglig via ett musklick. Folk vill i regel öppna sina julklappar så snabbt som möjligt, de bryr sig inte nämnvärt om hur presentpapperet ser ut oavsett hur snyggt du själv tycker att det är.





2. Bygg inte din sida med frames

Frames var en stor grej under de tidiga åren i mitten av 90-talet, det ansågs vara en jättebra idé att dela upp sidorna i olika områden (logga, meny, innehåll, osv) som separata rutor - varje ruta laddar sin egen separata HTML-fil för sitt innehåll.

Även idag kan frames definitivt komma till nytta i undantagsfall, t.ex till interna administrativa verktyg, webbmail och liknande, men för ett företags hemsida som är öppen för (och viktigare, avses attrahera) de genomsnittliga besökarna på webben, är det ett dåligt val. Anledning följer:

  • Eftersom frames använder olika HTML-dokument för att bygga upp sidan, betyder detta också att sökmotorerna indexerar dem separat. Vad detta i sin tur innebär för dig som sajtägare är att om en besökare söker efter ett uttryck som bara matchar något i din sido-meny, så anländer han bara till dokumentet som laddats i den framen - utan att se resten av din sajt. Samma sak kan hända om sökfrasen matchar något i textinnehållet, då kan de anlända på den sidan men utan menyerna, loggan etc i övriga frames.

  • Eftersom frames delar upp innehållet enligt ovan, ger detta samma effekt som Flash gjorde på så sätt att det blir omöjligt att länka direkt till enskilda sidor på sajten.

Det finns också många andra små anledningar som gör frames-sajter irriterande, men de har mest att göra med att de är svårare att bygga upp på ett bra sätt, lägga upp navigationen för, och underhålla. Ovanstående två punkter är huvudanledningarna till att frames helst undviks, bortsett förstås från att frames även ger ditt företag framtoningen att ni sitter fast i 1995 utan några ambitioner att komma ikapp oss andra in på 2000-talet.





3. Bygg inte din sida med tabeller

För denna punkt tänker jag referera till avsnittet om tabeller i min XHTML tutorial och bara säga att tabell-baserad sidlayout är en dålig idé :o)





OK, nog med pekpinnar och aja-baja! Nu har det blivit dags att börja ta en titt på den ljusa sidan om hur vi bäst bygger sunda, användarvänliga hemsidor!





< Tidigare: Förberedelser

robert@eagleowl.se 026-16 13 61 www.eagleowl.se
©2018 EagleOwl