Webdesign Tutorial - Kapitel 5: Sökmotoroptimering

Nu när vi vet hur vi bygger åtminstone en väldigt enkel webbsida, så ska vi gå igenom grunderna av vad som blivit känt som SEO, eller sökmotoroptimering ("Search Engine Optimizing").

Innan jag tar upp de olika metoderna för hur du gör din sida attraktiv för sökmotorernas "spindlar", vill jag påpeka att följande är inte alla åtgärder du kan vidta för att förbättra din sidas "indexabilitet" - det är bara de som jag personligen tycker att du bör förlita dig mest på.

Det finns en hel del "tricks" när det gäller SEO som är avsedda att lura sökmotorerna att tro att din sida borde bli rankad mycket högre än den förtjänar, men de metoderna kan väldigt lätt få motsatt effekt eftersom de, om de upptäcks, också kan få din sida utelåst från många populära sökmotorer! Du kan förmodligen tänka dig hur förödande detta vore för ett online-företag, därför rekommenderar jag verkligen att du inte lägger din tid på att leta tekniska tjuvtricks utan att du lär dig att applicera de följande ärliga metoderna på bästa sätt istället:



1. "Content is King"

Det finns ett uttryck som används ofta bland SEO-folk, nämligen "Content is King", eller "Innehållet är Kung". Detta är verkligen det absolut viktigaste du kan lära dig vad gäller internetmarknadsföring, så lär dig det ordentligt!

Om du tänker på vad själva syftet med en sökmotor är, så är det fullt logiskt. En sökmotors "jobb" är att erbjuda en katalog över webbsidorna på internet, sorterade efter en prioritets-ordning där bästa sajten inom ett visst område förtjänar första plats. Och vad är det då exakt som gör en sida "bäst"? Jo, det är förstås hur stor nytta dess besökare har av den.

Med andra ord, fokusera energin på att göra en bra sida innan du gör något annat. Om ditt innehåll är värt besöket - kanske till och med värt ett återbesök - så kommer den att bli populär, andra kommer att länka till den och rekommendera den, och den kommer att rankas högre på Google!



2. Externa länkar till din sida

En annan faktor som bidrar till hur många sökmotorer, och Google i synnerhet, försöker uppskatta hur populär din sida har blivit är hur många andra sajter som länkar till den. Teorin är att ju fler som tycker det är värt att rekommendera dig genom en länk, desto bättre är troligen din sida.

Så hur uppnår vi detta då? Tja, du kan ju förstås be folk att länka till dig, eller till och med betala dem för det - många gör det redan. Men det säkraste sättet är ändå återigen att erbjuda bra innehåll! Om din sida är värd sin vikt i bytes, kommer folk att vilja länka till den och rekommendera den utan att du behöver tjata på dem först.



3. META-taggar

Som du vet finns det något som kallas META-taggar i vår HTML- eller XHTML-kod. De läggs in i dokumentets <head> och används allmänt för att beskriva olika egenskaper hos sidan, för att tala om för webbläsarna vad de har att göra med från ett tekniskt perspektiv.

Det finns också några META-taggar som kan hjälpa till med indexeringen i sökmotorer, och de du kommer att vilja använda till det är:

1. Title

Nej, title är tekniskt sett inte en META-tagg, men den nämns i regel med dem ändå eftersom dess funktion är så likartad. Title-taggen visas i sökmotorerna som sidans rubrik bland resultaten, och därför är det smart att välja något som snabbt låter besökaren få veta vad du erbjuder. Det kan också i några fall påverka resultatet positivt om du lägger dina viktigaste sökord i titeln också.

Ett exempel på användning av title:

<title>Fredriks Fruktaffär - Äpplen, Bananer, Päron!</title>

2. Description

Taggen META Description används för att ge en kort beskrivning av sidan. När sökmotorer som Google listar resultaten, visar de oftast den här texten - eller ett kortare utdrag ur den - efter titeln och före URL-adressen.

Ett exempel på META Description:

<meta name="description" content="Här på Fredriks Fruktaffär säljer vi bara den allra saftigaste, godaste frukten av den högsta kvaliteten" />

3. Keywords

Även om några sökmotorer fortfarande använder META Keywords, har det bekräftats officiellt att Google inte använder den för sin rankning. Anledningen är att taggen har missbrukats alltför mycket av folk som försökt fuska sig till en hög sidranking genom dess innehåll. Huvudsyftet för taggen är logiskt nog att erbjuda en lista av de viktigaste sökfraserna för sidan den representerar.

Ett exempel följer:

<meta name="keywords" content="äpplen, bananer, päron, kvalitets-frukt" />



Dessa tre punkter är de viktigaste verktygen du kan använda dig av för att optimera din hemsida för sökmotorernas indexerings-process. Om du tycker att du har täckt upp dessa (fast första punkten är ju förstås i regel alltid ett pågående arbete) så har du kommit väldigt långt, och din sida har väldigt bra chanser för att få den bästa rankingen som den förtjänar.

Det finns några ytterligare mindre punkter såsom att det kan vara en fördel om sidan består av välskriven kod med semantiskt korrekta val av taggar på rätt ställen etc, men detta spelar inte alls lika stor roll förutom i några få mer extrema fall.

Gå och gör din sajt framgångsrik nu! :o)





Fler kapitel är på gång men de är tyvärr inte färdigskrivna än.

< Tidigare: Enkel sidlayout (CSS)

robert@eagleowl.se 026-16 13 61 www.eagleowl.se
©2018 EagleOwl